"The quality of our thinking will determine the quality of our future."
Edward de Bono

Gândirea este o parte din viaţă. Nu există probabil o altă abilitate care să fie mai importantă ca aceasta. Şi totuşi nu se dezvoltă de la sine. Copiii-lupi crescuţi în junglele africane nu ajung să gândeasca la un nivel uman satifacator. Deci, societatea şi civilizatia au un rol important în învăţarea acestei abilităţi. Însă spre deosebire de alte aptitudini pe care le cultivam cu sârguinţă la noi sau la copiii nostri (de a cânta, desena, dansa, etc), prea puţin ne-am cultivat sistematic si deliberat acest potential uriaş pe care îl avem. Dispunem în mod natural de capacitatea de a merge şi de a alerga, aşa cum dispunem de capacitatea de a gândi. Dar nu toţi câştigăm Jocurile Olimpice, ci doar atleţii care îşi valorifică întreaga capacitate, antrenându-se regulat. Chiar şi aşa, atleţii bine antrenaţi câştigă în faţa celor mai slab antrenaţi, chiar dacă toţi se bazează pe acelaşi dat natural.
În mod similar, scopul lecţiilor de gândire este ca oamenii să devină capabili să găsească soluţii imediat şi fără ezitare la probleme pe care altfel nu ar şti cum să le rezolve. Poate că nu oricarei persoane îi este util să alerge cel mai rapid, dar tuturor ne este util, oricând în viaţă, să gândim cât putem de eficient.
 
Lecţiile de gândire CoRT sunt singurele materiale prin care putem face acest lucru, fiindcă sunt special concepute pentru predarea gândirii ca abilitate de bază. Lecţiile sunt simple, practice şi clare. Formatul lor permite să fie folosite cu persoane între 6 ani până la maturitate, cu QI între 75 şi 140, în şcoli pentru copii cu dizabilităţi, cât şi în şcoli pentru copii supradotaţi pentru că procesele de bază ale gândirii sunt aceleaşi la orice vârstă.

Lecţiile CoRT au fost create de dr. Edward de Bono (detalii aici link) în anii 70 şi sunt folosite din ce în ce mai mult, în ţări precum USA, UK, Irlanda, Canada, Australia, Israel, Malta.
 
Edward de Bono defineşte gândirea ca deprinderea de operare cu care inteligenţa acţionează asupra experienţei. Dacă inteligenţa este puterea motorului unei maşini, atunci gândirea este similară abilităţilor de a şofa. Se spune în mod obişnuit că o persoană cu un QI ridicat este automat si un bun gânditor. Nu este neapărat aşa. Din acest motiv, multe şcoli pentru copii supradotaţi ajung să folosească CoRT pentru a evita „capcana inteligenţei” care se produce atunci când un coeficient mare de inteligenţă nu este însoţit de deprinderi efective de gândire.
 
Gândirea nu este un subiect care poate fi învăţat prin receptarea pasivă a informaţiilor. Gândirea poate fi dezvoltată cel mai bine prin acţiune şi interacţiune. De aceea, practica este partea cea mai importantă din lecţie. De fiecare dată, studenţii lucrează în grup sau individual asupra a mai mulţi itemi pentru ca atenţia să fie acordată asupra procesului şi nu asupra conţinutului. Exemplele şi ilustraţiile sunt clare, astfel încât să se evite mereu supra-complicarea şi confuzia. Principiile de predare sunt: simplu, practic, clar şi concentrat.
 
Lecţiile CoRT diminuează procese dăunătoare care se manifesta de obicei în gândirea obişnuită, cum ar fi:
- a aluneca fără voie de la o idee la alta, îndepărtându-te de subiect
- a judeca înainte de a gândi: a lua imediat o poziţie şi apoi a apăra acea poziţie sau a ataca poziţia opusă
- a duce lucrurile la extrem (pentru a arăta ca o idee este imposibilă, fără a căuta o cale de mijloc ca soluţie)
- a lua în calcul doar o parte a unei situaţii ( ceea ce duce la concluzii eronate, dificil de identificat fiindcă nu demersul logic este corect)

În urma însuşirii abilităţilor de gândire din lecţiile CoRT, vei putea să:
- îţi lărgeşti percepţia asupra realității
- îţi organizezi gândirea pentru a atinge un maxim de eficienţă
- îţi dezvolţi capacitatea gândirii practice pentru a găsi soluţii ablicabile în realitate
- poţi să priveşti obiectiv propria gândire şi a celorlalţi
- ai o mai mare încredere în abilitatea ta de a gândi
- eşti pregătitit să gândeşti şi să faci comentarii asupra oricărui subiect
- eşti dispus să asculţi ideile celorlalţi, oricât de diferite ar fi de ale tale
- iei cele mai bune decizii fiindcă ştii să iei în considerare toate aspectele unei situaţii.
 
Modulul LĂRGIREA PERCEPŢIEI (CoRT 1) conţine lecţiile:
1. PLUS, MINUS, INTERESANT
Cum să tratezi ideile. Examinarea deliberată a unei idei pentru aspectele pozitive (plus), negative (minus) sau interesante. Utilizarea tehnicii PMI elimină acceptarea sau respingerea imediată a unei idei.
2. IA IN CONSIDERARE TOTI FACTORII
Identificarea tuturor factorilor implicaţi într-o situaţie ne ajută să gândim mult mai eficient  asupra acesteia. Altfel, avem tendinţa să gândim doar asupra primului factor care ne vine in minte.
3. REGULI
Lecţia rezumă primii doi paşi, luând în considerare importanţa regulilor de urmat sau ... de încălcat dacă ne asumăm consecinţele.
4. CONSECINŢE şi URMĂRI
Toate acţiunile au o consecinţă. Orice acţiune are o consecinţă imediată, pe termen scurt sau lung. În  anumite circumstanţe, acţiunile au toate aceste consecinţe. Un gânditor are nevoie să fie conştient de aceste posibilităţi.
5. SCOPURI SI OBIECTIVE
Scopuri, Ţinte şi Obiective   Această lecţie învaţă valoarea alegerii şi definirii obiectivelor. Explică cum ar trebui să gândim clar asupra scopurilor noastre. Sugerează să încercăm de asemenea să înţelegem scopurile sau intenţiile celorlalţi. 
6. PLANIFICARE
Conţine aspectele de bază şi procesele implicate  în planificare. Lecţia 6 merge împreună cu lecţia 4 şi 5.
7. STABILIREA PRIORITATILOR
Când gândim avem nevoie să alegem dintr-un număr diferit de posibilităţi şi alternative. Priorităţile trebuiesc puse în ordine înainte ca gândirea efectivă să aibă loc.
8. ALTERNATIVE, POSIBILITATI, ALEGERI
Un „gânditor generativ” sau „de acţiune” este întotdeauna interesat în generarea de noi alternative şi găsirea de noi posibilităţi. 
9. DECIZII
Pentru că de Bono Thinking are ca scop  luarea unor  bune decizii, lecţia merge împreună cu majoritatea principiilor deja învăţate.
10. PUNCTELE DE VEDERE ALE ALTOR PERSOANE
Deseori, suntem blocaţi în a crede că punctul nostru de vedere este singurul corect. O gândire utilă este să ne mutăm de la punctul de vedere al unei singure persoane căre punctele de vedere ale altora. Această lecţie ne încurajează să punem întrebarea „De ce persoana aceea are un alt punct de vedere?”.
 
Modulul ORGANIZARE (CoRT 2) conţine lecţiile:
1. RECUNOAŞTERE
Fiecare situaţie este diferită. Avem nevoie să facem un efort deliberat de fiecare dată când ne întâlnim cu o situaţie nouă pentru a-i identifica caracteristicile cu scopul de a fi capabili să gândim mai eficient.
2. ANALIZĂ
Deseori, o situaţie are un număr de părţi şi este important să identificăm fiecare parte, înainte de gândirea propriu-zisă. Această lecţie ne învaţă cum să dividem în mod deliberat o situaţie pentru a gândi complet asupra ei.
3. COMPARAŢII
O abilitate excelentă de gândire este să utilizăm comparaţia pentru a înţelege o situaţie.
Aceasta este numită uneori „a merge de la ceea ce cunoaştem la ceea ce nu cunoaştem”. Această lecţie ne cere să examinăm aspectele similare şi aspectele diferite dintr-o situaţie.
4. SELECTARE
Această lecţie ne învaţă că avem nevoie să facem un efort deliberat de a găsi ceva ce se potriveşte cu cerinţele noastre de gândire. Uneori este dificil şi consumator de timp. Avem nevoie să ştim cum să facem o selecţie dintr-o colecţie întreagă de posibilităţi diferite.
5. A GĂSI ALTE CĂI
Căutarea alternativelor este baza gândirii laterale, gândirii generative şi a celei de acţiune. Accentul în această lecţie este pus pe găsirea altor căi. 
6. CU CE ÎNCEPI
Orice are un început. Uneori, a te mişca în direcţia corectă este o problemă. Această lecţie sugerează cum putem începe acest lucru.
7. ORGANIZARE
Când ne gândim asupra unei situaţii avem nevoie de a proiecta o strategie. Acum luăm în considerare aspectele practice din organizarea modului în care o situaţie poate fi abordată. 
8. FOCUS
Această lecţie ne arată că poate exista un număr diferit de aspecte ale unei situaţii, dar avem nevoie să fim clari ce aspect este luat în considerare în fiecare moment.
9. CONSOLIDARE
Când gândim asupra unei situaţii avem nevoie să întrebăm „Ce s-a obţinut până acum?”  Această lecţie este despre a stabili împreună în mod clar ce s-a lucrat până atunci şi ce a rămas în afară.
10. CONCLUZIONARE 
În majoritatea ocaziilor avem nevoie să fim capabili să stabilim o concluzie chiar dacă aceasta este „nu putem trage nici o concluzie”.
 
Modulul CREATIVITATE (CoRT 4) conţine lecţiile:
1. DA, NU, PO
"PO" este o prescurtare de la ipoteză („hypothesis”), propunere („proposal”). Po este  un dispozitiv care arată că o idee este utilizată în mod creativ fără a fi judecată. 
2. PIATRA DE TRECERE
O idee poate conduce la alta. De Bono Thinking Systems se ocupă de posibilităţi şi punerea întrebării „Ce-ar fi dacă...?” Această lecţie ne învaţă că putem folosi o idee, nu doar pentru ea însăşi, ci şi ca mod de a ajunge la o altă idee.
3. INTRĂRI ALEATOARE
Uneori procesul de generare a ideilor noi are nevoie să includă ca input în gândire o idee aleatoare.
4. PROVOCAREA 
Doar pentru că uneori ceva a funcţionat ani întregi, nu înseamnă că acest lucru trebuie să fie luat ca sigur.
5. IDEEA DOMINANTĂ
În majoritatea situaţiilor există o idee dominantă. Pentru a fi creativ, pentru a găsi alte moduri şi a genera idei noi, putem avea nevoie să ne îndepărtăm de ideea dominantă.
6. REDEFINIREA PROBLEMEI
Când ne gândim la un lucru avem nevoie să întrebăm „Care este problema?”. Un efort de a defini exact problema o va face mult mai uşor de rezolvat.
7. ÎNDEPĂRTAREA ERORILOR
Ce este o eroare? De ce este o eroare? Când gândim avem nevoie să recunoaştem erorile şi să le îndepărtăm.
8.  COMBINARE
Când gândim în mod creativ, combinarea părţilor aparent fără legătură este o tehnică valoroasă.
9. CERERI
Cunoscând ceea ce cere într-o situaţie particulară poate influenţa modul în care ideea este generată.
10. EVALUARE
Se potriveşte ideea cererilor ? Ce avantaje sau dezavantaje pot fi dacă ideea este aplicată?
 
* Modulele nu au legătură unele cu altele şi se pot urma în orice ordine. 
 
TRAINER: psih. Mihaela Zaharia, trainer autorizat de Bono Thinking Systems.
Lecţiile CoRT sunt împărţite în 6 secţiuni a câte 10 lecţii:

CoRT 1 - Lărgirea percepţiei (lecţiile 1-10) Ajută cursanţii să-şi lărgească percepţia – lucru fundamental pentru gândire aşa cum e vocabularul pentru citire.

CoRT 2 - Organizare (lecţiile 11-20) Arată cursanţilor cum să-şi organizeze gândirea

CoRT 3 - Interacţiune (lecţiile 21-30) Ajută cursanţii să observe gândirea aplicată în argumentare, felul în care un punct de vedere este prezentat sau apărat.

CoRT 4 - Creativitate (lecţiile 31-40) Cursanţii află cum să schimbe concepte şi patternuri pentru a obţine rezultate noi

CoRT 5 - Informaţii şi sentimente (lecţiile 41-50) Răspunde la întrebările: Ce informaţii avem ? Cum putem obţine alte informaţii ? Ce valori şi sentimente putem aplica acestor informaţii ?

CoRT 6 - Acţiune (lecţiile 51-60) Introduce simboluri vizuale care pot fi folosite în gândirea directă